FARMA KOLEJOWA

WSTĘP

Kolejny temat finalisty nagrody Mies van der rohe, farma kolejowa i kolejny projekt, który jest bardzo socjalnym, mocno proekologloginym rozwiązaniem . Jak zwykle postaram się przenalizować w postaci pytań i przeszukiwań internetowych o co w tym projekcie chodzi, jaka filozofia i problemy za tym projektem stają.

Przypominając poprzednie projekty w ramach finalistów nagrady Mies van der rohe, popełniłem takie wpisy

KRÓTKA RECENZJA PROJEKTU FARMY

działka znajduje się w sąsiedztwie torowiska ma kształt trapezu, na działce postawiono dwa budynki, wybudowane w technologii drewnianej z dociepleniem ścian słomą.

Jeden budynek to budynek z mieszkaniami socjalnymi, oraz mieszkania dla studentów, tych małych mieszkań, które są bardziej jak małe kawalerki jest ok 20. Na dachu znajdują się ogrady z drewnianymi donicami, które też przeznaczone są do upraw.

Drugi budynek składa się na parterze z warsztatu, na piętrze jest restauracja wraz ze szklarnią, w której uprawiane są uprawy wykorzystywane w tejże restauracji .

Wokół budynku cały teren też jest wykorzystany do upraw.

Sam idea budynku farma zadaje bardzo ciekawe pytanie we współczesnym świecie, o kierunek ekologizacji społeczeństwa i zabudowań, o tworzenie mixów funkcjonalnym, gdzie miasta poza konsumowaniem potrafią wytwarzać i w jakimś stopniu dzielnice czy poszczególne budynki mogą stawać się samowystarczalne.

TROSZKĘ SAMOREKLAMY

Zanim przejdę do analizy chciałem trosze wprowadzić swojej reklamy, nie będąc pewnym czy osoby, które jakimś cudem trafiają na ten blog, wiedzą, że oprócz ARCHILAB, którego zadaniem jest trochę praca teoretyczna i analityczna (która zdecydowanie rozwija mnie osobiście jako architekta) , głównym moim działaniem i pracą jest codzienna walka z projektami architektonicznymi w pracowni IDCODE (której jestem pomysłodawcą i właścicielem) i jeśli ktoś z czytelników myśli o architekturze nieszablonowo, i chce przeżyć przygodę projektową ze swoim wymarzonym domem, biurem, przestrzenią publiczną itd, to z chęcią chcielibyśmy się stać częścią tej trudnej ale fascynującej drogi. Zapraszamy do współpracy, więcej info na stronie IDCODE . A teraz przechodzimy do analizy projektu ferme du Rail, który znajduje się we Paryżu jest autorstwa pracowni grandhuit

ZAŁOŻENIA PROJETU FARMA KOLEJOWA

W jednym zadaniu co jest istotą tego projektu?

„W tym projekcie chcieli połączyć rolnictwo miejskie z aspektem społecznym , jak wskazuje Clara: Pierwszym celem jest to, jak miasto znów staje się płodne i produktywne, jak znajdujemy tam warsztaty, jak znajdujemy w nim produkcję, ponieważ całkowicie ją wykluczyło na peryferiach. Wierzymy, że istnieje ogromne bogactwo, które można znaleźć zarówno dla osób, które są w ekspertyzie, ale także dla osób, które są dalekie od zatrudnienia, a które de facto znajdują się w centrach miast i nie mają tam dla siebie miejsca. „

Jak długo trwały prace projektowe?

„Prace przygotowawcze trwały ponad trzy lata, po długim i trudnym procesie konkursowym. Dobrze zdefiniowana misja wpłynęła na proces budowania fizycznej struktury miejsca, analizując różne czynniki, które determinują jego implikacje gospodarcze, społeczne i polityczne. Zainicjował nietypową synergię, ponieważ każdy wniósł swoje umiejętności, a zakres projektu stał się znacznie szerszy i bardziej specyficzny dla jego kontekstu, ponieważ większość zaangażowanych osób to mieszkańcy.
Nawet sam plac budowy od samego początku był wyjątkowy, ponieważ obejmował zaangażowanie firm budowlanych dbających o środowisko, korzystających z materiałów pochodzenia biologicznego  , aby zachować spójność z działalnością rolniczą.”

Jakie problemy wynikły przy finansowaniu przedsięwzięcia ?

„Gmina Paryż przyznała konsorcjum tej działce w zamian za stosunkowo niski czynsz najmu. Projekt otrzymał również dofinansowanie na część mieszkalnictwa socjalnego, ponieważ istnieje kilka programów, które koncentrują się na tym aspekcie. Znalezienie funduszy na działalność rolniczą i ogrodniczą było jednak o wiele trudniejsze, ponieważ jest to projekt jedyny w swoim rodzaju, więc bardzo trudno było znaleźć kogoś, kto pomógłby samemu zbudować obiekty. Prywatne fundacje, które wsparły projekt, raczej dawały na przykład ciężarówki i narzędzia lub brały udział w działaniach finansujących, ale po prostu nieczęsto inwestują w remonty, nie mówiąc już o budowie nowych budynków. „

KONCEPCJA PROJEKTU FARMA KOLEJOWA

Jaka idea przyświecała powstaniu Frme du Rail?

„Ideą Farma kolejowa jest promowanie różnorodności społecznej w celu zachęcenia do reintegracji. Teren będzie składał się z dwóch budynków, z których jeden będzie przeznaczony na cele mieszkalne. Przyjmie zarówno studentów ogrodnictwa, jak i osoby w rozłamie społecznym. Wszyscy będą pracować w miejskim gospodarstwie rolnym, które będzie oferować ogrodnictwo na miejscu i pielęgnację terenów zielonych tego miejsca.”

Czym jest ten budynek?

„Teren Gospodarstwa rozwija się wokół dużego ogrodu warzywnego , bardzo jasnego. Istnieją dwa budynki: budynek gospodarczy i budynek mieszkalny .”

Jaką funkcje ma budynek ze szklarnią?

„W budynku działalności na parterze znajduje się warsztat , a tuż nad nim restauracja ze szklarnią do produkcji rolnej .”

Dla kogo dedykowany jest budynek mieszkalny ?

„W budynku mieszkalnym mix odbiorców. Mieszkania socjalne, mieszkania dla studentów w ogrodnictwie . Miejsce towarzyskie o wymiarze szkoleniowym. „

„Należy zauważyć, że budynki, które są energooszczędne , wykonane są z drewnianego szkieletu… Izolacja słomiana, bawełna z recyklingu i bale kasztanowe.”  

Ile osób będzie mogło tam pomieszkiwać?

„ferme du Rail zapewni zakwaterowanie dla 15 osób bezdomnych, a także 5 dodatkowych stanowisk dla uczniów École du Breuil , szkoły szkolącej ogrodników, architektów krajobrazu i ogrodników w Paryżu. Studenci ci będą tu mieszkać przez rok, a pod koniec pobytu napiszą raport i przeprowadzą eksperymenty. „

Gdzie wykorzystywane są produkty pochodzące z upraw ?

„Wszystkie produkty uprawiane na Ferme du Rail są następnie transportowane kilka metrów dalej, w kierunku restauracji na farmie, Le Passage à Tier. Dostępna dla wszystkich restauracja jest dostępna od rue de l’Ourcq lub przez Petite Ceinture.”

WYMIAR SPOŁECZNY I EKOLOGICZNY

Na ile budynki są elastyczne funkcjonalnie ?

 „Już na etapie projektowania planuje się, że balkony będące przestrzeniami rosnącymi mogą docelowo ewoluować w przestrzeń typu ogrodów zimowych poprzez dodanie podwójnej powłoki (rolety i żaluzje). „

Co z wodą deszczową?

„Cała woda deszczowa z dachu jest zbierana i oczyszczana w obsadzonym zbiorniku filtracyjnym.”

Na ile budynki są budynkami z recyklingu ?

„krawężniki granitowe odkładane na placach budowy pod zagospodarowanie przestrzeni publicznych w Paryż zostały ponownie wykorzystane jako mur oporowy graniczący z ogródkiem warzywnym (mocowanie w kamieniu do siedzenia bez spoiwa)
bloczki bitumiczne i betonowe z rozbiórki na innych budowach wykorzystane do budowy komunikacji przestrzeni zewnętrznych.
płyty kamienne na taras na dachu pochodziły z renowacji budynku biurowego w La Défense
drewno ponownie wykorzystane na szafki (w pokojach) .”

„Okna drewniane ponownie wykorzystane jako attyki dachów płaskich: dzięki starannej pracy projektantów i dyspozytorni można je było wykorzystać nie tylko jako attyki (zapewniając w ten sposób wodoszczelność), ale także jako pojemniki do ogrodnictwa i balustrady.”

„Okna drewniane ponownie wykorzystane w parkietach licowych. Firma R-are wykonała skrupulatną pracę, nie wycinała wrębów okien, ale składała je pojedynczo w układankę, aby nie zgubić materiału. To ułożenie na podłodze zostało bez trudu zatwierdzone przez urząd kontroli, ponieważ ta realizacja (parkiet) nie podlega ograniczeniom wydajnościowym, jak inne pokrycia podłogowe, takie jak płytki. Należy zauważyć, że to czasochłonne wdrożenie było możliwe przy rozsądnych kosztach dzięki mobilizacji stowarzyszenia integracyjnego R-are, posiadającego wysokie kwalifikacje w tych tematach.”

KONSTRUKCJA

Jaka technologia budowania została przyjęta?

„Konstrukcja będzie innowacyjna z wykorzystaniem drewna na ściany i podłogi oraz słomy do izolacji. „

„Zdecydowali się na projekt maksymalizujący delikatne techniki. Budynek mieszkalny w powstanie na płycie betonowej o konstrukcji drewnianej wypełnieniem ścian belami słomy. Drugi budynek – R+1: kuchnia/restauracja na parterze i szklarnia na pierwszym poziomie – będą miały betonowe serce i drewnianą konstrukcję.”

Na ile budynek jest zrobiony z prefabrykowanych elementów ?

Firma Vaninetti z Ile-de-France wykonała prefabrykację drewnianego szkieletu w warsztacie. Ściany zewnętrzne wykonane są z paneli modrzewiowych o wymiarach 12 x 3 mi przedziałów nośnych o wymiarach 104 x 47 x 36 cm, w których mieszczą się bele słomy.

Czy konstrukcja została dostosowana do wymiarów bal słomianych?

Aby zachować bele słomy dostarczone przez rolnika z Rambouillet, zostały one ułożone od wewnątrz przez firmę integracyjną APIJ-Bat. Buty są skompresowane do 80 kg/m3 i dostarczane przy poziomie wilgotności od 15 do 20. Daje im to odporność termiczną 7,1 m².K/W. Szafki umieszczone w drewnianej ramie utrzymują je w ściskanięciu.”

Czy dach tez jest z drewna i bali słomianych?

Płaski dach jest pierwszą techniką, jako jedyny dostępny obecnie dach w drewnianych kesonach wypełnionych belami słomy. Pudełka te były w całości prefabrykowane, łącznie ze słomą. Pokryte są hydroizolacją i otrzymają taras na działce. Taras będzie wykorzystywany do miejskiego rolnictwa.

DETAL

ŹRÓDŁO

  1. https://cooperativecity.org/2019/10/21/a-space-to-combine-urban-agriculture-and-social-inclusion/
  2. https://www.paris.fr/pages/la-ferme-du-rail-invite-l-agriculture-en-ville-8149
  3. https://www.panoramabois.fr/projets/4564
  4. https://www.ekopolis.fr/operation-batiment/la-ferme-du-rail
  5. https://www.batirama.com/article/25965-la-ferme-du-rail-ossature-bois-et-isolation-repartie-en-paille.html